top of page

עוגת הנסיכה השוודית

עודכן: 29 בינו׳ 2023

עוגת הנסיכה השוודית היא עוגת ספוג אוורירית מסורתית המורכבת משכבות של קרם וניל, ריבת פטל חמצמצה וקצפת אוורירית, והכל מצופה בשכבה דקה של מרציפן ירוק. מעל המרציפן מפזרים אבקת סוכר וניל. המתכון המקורי נקרא "העוגה הירוקה", והוא מופיע בספר האפייה אשר פרסמה ג'ני אוקסטרום, מורתן לבישול של בנותיו של הנסיך אוסקר קרל וילהלם, בשנות ה-30. הנסיכה השוודית כל כך אהבה את העוגה שג׳ני המורה החליטה להחליף את השם לעוגת הנסיכה השוודית, Prinsesstårta.



הנה עוגת הנסיכה בגירסת עוגת חתונה אותה הכנתי לחתונה שלי שנערכה בבית העירייה בשטוקהולם, שבדיה.



מרכיבים

לקרם הווניל:

3 כפות קורנפלור

3 כפות סוכר

גרידה מחצי לימון

3 חלמונים

כוס חלב

כף תמצית וניל איכותית


לבסיס העוגה:

חצי כוס קמח לבן

חצי כוס קורנפלור

חצי כפית אבקת אפייה

4 ביצים גדולות מופרדות

1/8 כפית מלח

3/4 כוס סוכר


למלית:

1/2 1 כוסות שמנת מתוקה

4 כפות אבקת סוכר

שקית סוכר וניל

כוס ריבת פטל או ריבת ״לינגון-ברי״ (מוצאים אותה באיקאה)


לציפוי המרציפן:

500 גרם מרציפן

כמה טיפות של צבע מאכל ירוק או ורוד

מעט אבקת סוכר


אופן ההכנה

הכנת קרם הוניל:

מערבבים בקערה קורנפלור, סוכר, גרידת לימון וחלמונים עד שמתקבל קצף צהבהב. מחממים בסיר על אש בינונית את החלב עם תמצית הווניל עד לנקודת רתיחה אך לא יותר מזה. מורידים מהאש ולאט לאט מוסיפים כמות קטנה של החלב החם אל תוך קערת החלמונים ומערבבים היטב. ממשיכים להוסיף את שאר החלב (בכמויות קטנות) לתוך קערת החלמונים. יוצקים את התערובת שהתקבלה חזרה לתוך הסיר ומבשלים על אש בינונית, תוך בחישה מתמדת, עד שהתערובת מסמיכה. זה אמור לקחת בערך 3 דקות. חשוב לערבב כל הזמן כדי למנוע מתחתית התערובת להיצרב. מסירים מהאש, מעבירים את הקרם לקערת זכוכית ומכסים מיד עם ניילון נצמד שמונח על הקרם עצמו על מנת למנוע התפתחות של קרום. מכניסים למקרר לפחות לשעה שהקרם יתייצב.


הכנת העוגה:

מחממים את התנור ל-180 מעלות. בקערה קטנה מערבבים ביחד את הקמח, הקורנפלור ואבקת האפייה. מקציפים במיקסר את החלבונים, מוסיפים את הסוכר בהדרגה ואת המלח. ממשיכים להקציף עד לקצף חזק ומבריק. לאחר מכן מורידים את המהירות לנמוכה ומקפלים לתוך התערובת כל חלמון בנפרד עד הם נבלעים לחלוטין. לבסוף מוסיפים את תערובת הקמח בהדרגה עד שהתערובת הופכת לחלקה. יוצקים את התערובת אל תוך רינג משומן בקוטר 24 סנטימטר ואופים עד 20 דקות או עד שהעוגה זהובה וקיסם המוכנס למרכזה יוצא נקי. מקררים את העוגה על משטח רשת ומפרידים אותה מהרינג. מחלקים אותה ל-3 חלקים (לרוחב) ומאפשרים לה להתקרר לגמרי. מקציפים במיקסר את השמנת המתוקה עם הסוכר וסוכר הווניל עד לקבלת קצפת נוקשה. מרוקנים לקערה מכסים בניילון נצמד ומכניסים למקרר. שוברים את המרציפן לחתיכות קטנות לתוך קערה בינונית ולשים אותו בידיים. חום הגוף הטבעי יעזור ללוש את המרציפן בקלות. מוסיפים כמה טיפות של צבע המאכל וממשיכים ללוש את המרציפן עד שמתקבל צל חיוור של ירוק. אפשר להוסיף עוד כמה טיפות צבע מאכל אך בזהירות. הגוון צריך להיראות בצבע פסטל ולא ירוק ניאון. לאחר שמתקבל גוש גדול של מרציפן ירוק בהיר, מאבקים אותו באבקת סוכר ומתחילים לשטח אותו עם הידיים ובין שני ניירות אפייה. ממשיכים לרדד את הבצק עם מערוך לעובי דק ובגודל של 16 סנטימטר לפחות. מניחים בצד. אם המרציפן קשה לעיבוד אפשר לחמם אותו כמה שניות בודדות במיקרוגל עד לריכוך ועבודה איתו.


הרכבת העוגה:

מוציאים את קרם הווניל המצונן מהמקרר ומקציפים אותו במטרפה עד שהוא נעשה חלק וקטיפתי. לוקחים את החלק העליון של העוגה שחילקנו ל-3 ומניחים אותו על צלחת הגשה – הוא יהיה בסיס העוגה. מורחים עליו את קרם הווניל. על הקרם מניחים את החלק האמצעי של העוגה ומורחים עליו את הריבה. מעל הריבה מורחים שכבה דקה מאוד של הקצפת. מניחים בזהירות את החלק התחתון של העוגה מעל הכל ומורחים עליו שכבה נדיבה מאוד של קצפת. את שאר הקצפת מורחים מסביב לעוגה. מסירים בזהירות ובעדינות את המרציפן מניירות האפייה ועוטפים בו בזהירות את העוגה. אם המרציפן נעשה דביק יש לקמח את הידיים באבקת סוכר. מצפים את העוגה לחלוטין במרציפן, חותכים את השאריות והשוליים המיותרים ומכניסים למקרר ל-24 שעות לפחות.

795 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page